Tuesday, June 15, 2010

Cerpen: Kekasih gelapku 2

“Can I sit here?,”tiba-tiba suara yang tidak dikenalinya menyapa dari belakang. Lisa terus memandang. “Ish ingat mat saleh mane tadi. Duduk je laa. Sopan semacam je,” balas Lisa kepada Hisyam.Hisyam duduk. Mereka mula berbual mesra diselang seli dengan hilai tawa mereka. Hisyam adalah kawan sekuliahnya. Dulu mereka jarang bertegur sapa tapi sejak mereka pulang dari bercuti beramai-ramai di Paris mereka menjadi semakin rapat. Mereka mula berkenalan disana.Hisyam lah yang selalu menyakatnya ketika di sana. Hisyam juga yang menjadi cameramannya. Sebut sahaja angle mana yang nak masuk, posing macam mana pun, Hisyam memang jurugambar terbaik. Sejak itu mereka rapat. Hisyam selalu menyapanya. Dalam dewan kuliah pula pantang ada tempat kosong disebelah Lisa disitulah Hisyam akan duduk. Kadang-kadang sehingga berebut dengan Adlina sahabat baik Lisa.

“Hisyam tu baik kan. Dulu tak kenal sangat.”
“Baik ke? Tempat aku kat sebelah ko pun die nak berebut. Tau laa nak duk dekat dengan ko.Geram ah aku,”
“Ala ko ni, ari tu dia ingat ko tak datang. Ko yang masuk lambat.”
“Tapi tu kan tempat aku. Paham-paham je la.”
“Dia baik laa. I think I kind of like him.”
“Aik habis kekasih gelap ko tu nak letak mane?Tapi bagi aku, aku lagi suka Faisal la.”
“Entahlah Lynn. Faisal tu dah 3 tahun aku berkawan dengan dia. Macam tu je dia. Macam kawan biasa. Aku je lebih-lebih nak. Aku pun tak faham. Kadang-kadang macam dia suka aku. Kadang-kadang aku rasa tak pulak. Tak paham laa.”
“Hmm tu laa Faisal ni. Geram aku. Kalau nak bagitahu la. Kalau tak nak pun bagitahu.Senang cerita.”
“Tapi jangan laa tak nak. Kesian aku. Hahhaa.”
“Hahahaa!”
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

“Lisa laptop ko yang Hisyam baiki tu dah okay ke?Nak pinjam jap,”Adlina mengejutkan Lisa yang sedang tekun menyiapkan assignmentnya. “Aah.Amiklaa.Baru tadi siap,”balas Lisa ringkas. Adlina terus menuju ke meja Lisa dan mengambil laptop dan dibawanya ke katilnya. Ditekan power ‘on’ dan seterusnya. Selepas setengah jam, Adlina tiba-tiba bangun dan menuju ke toilet. Laptop dibiarkan begitu sahaja. Setelah beberapa saat, entah kenapa tiba-tiba Lisa seperti mendapat aura untuk melihat ke papan skrin laptopnya. Matanya bersinar. Mulutnya ternganga pada awalnya tapi kemudian senyuman manis terukir dibibirnya. “Lynn, cepat laa keluar. Tengok screen saver laptop aku ni,” jerit Lisa sambil bergerak menuju ke katil Lynn. “Ape die? Mane terbakarnya? tiba-tiba Adlina keluar dari toilet. “Mana ada aku cakap terbakarnya. Ni tengok screen saver laptop aku ni,”jawab Lisa sambil menunjukkan papan skrin laptopnya kea rah Lynn. “Tapi jangan sentuh mouse tau!”tambah Lisa.

Ku pernah punya cinta namun kini ku sedang suka kamu
Cintaku dulu tlah kubuang jauh kini ku ingin kamu
Ku pernah menyendiri di sini ku akan terasa sepi
Walaupun bibir penuh gelak tawa namun hatiku sepi
Jangan bilang tidak bila kita belum mencoba
Siapa yang tahu akan sama hatimu dan juga hatiku
Banyak yang bercinta bertahun-tahun putus juga
Kuharapkan dengan dirimu walaupun singkat pendekatan
Cinta kita kan abadi


“Ni cam lirik lagu ni tapi lagu ape ek?” tanya Adlina
“Kalau tak silap aku ni lagu Raffi Ahmad tu. Jangan bilang tidak. Kan?Yang ko download tu,”jawab Lisa.
“Patutlaa macam penah dengar. Ish Hisyam ni, die nk mintak dengan ko ke ni?.Memang serius laa dia ni.Sweet!!” balas Adlina sambil mencuit bahu Lisa. Tiba-tiba tangannya tersentuh mouse lalu terpadamlah screen saver itu.
“Laa dah padam dah!”kata Lisa.
“Eleh gatal!”balas Adlina.
“So camne ni?Apa jawapan ko?”tanya Adlina serius.
“Entahlah Lynn. Mende ni tiba-tiba sangat. Aku still terkejut. Hisyam ni sweet plak tiba-tiba ni. Buat aku jatuh cinta,” balas Lisa serius.
“Tapi Faisal camna?Aku nak sangat korang berdua menjadi.Kata hati aku kata korang berdua ni berjodoh tau.Amin!”kata Adlina. Nadanya serius. Tangannya diangkat seakan-akan berdoa.
“Entah.Entah.Lalala…tak nak fikirla.Baik fikir aku nak balik Malaysia lagi 2 weeks ni. Lagi senang hati.Yeay!” balas Lisa sambil bingkas bangun dari katil Adlina dan menuju ke katilnya.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
“Terima kasih Lynn sebab menyedarkan aku. Aku akan cuba buat yang terbaik.”
“Takde pape pun. Aku just nak tengok korang bahagia. Aku tahu kau memang terbaik untuk dia.Dia kan sahabat baik aku.Aku kenal sangat dia.”

BERSAMBUNG....

3 comments:

  1. cptlaaa smbung denin..haha..(xsabo2)
    dh lme cuti mstila byk ilham kn..hohoho.smbungx100..;p

    ReplyDelete
  2. kno follow crito mu nih. sedak nih mugo aku part of this story.....

    ReplyDelete
  3. husna:ending takleh buat lg..xde idea...hahahaa...tu yg bersambung tu..sabo yer..kene carik feel dulu..hahhaa..

    lynn: amboi2..name je lynn ek..saje nk promote mg...so promote laa sket blog ak ni deh...hhehee...

    ReplyDelete