Sunday, July 25, 2010

Kekasih gelapku 3

Esok adalah hari lahir Lisa. Lisa mula terpikir-pikir apakah surprise yang bakal Adlina dan kawan-kawannya buat untuk dirinya. "Mesti ada surprise party malam ni.Konfom laa.Dahlaa Lynn ni dari tadi takde kat bilik.Nampak sangat laa Lynn.Hahaa.."Lisa tersenyum seorang diri. Hatinya seronok menanti tibanya malam nanti.Tiap-tiap tahun suprise party bagaikan satu amalan wajib bagi menyambut sambutan harilahir kawan-kawan mereka.Tahun lepas habis basah kuyup Lisa dibuat Adlina dan kawan-kawan yang lain apabila tiba-tiba disuruh Lisa ke bilik air untuk menghulurkan tuala tapi rupa-rupanya disimbah air oleh kawan-kawannya yang lain.

"Assalamualaikum Lisa.Apsal ko tersengih-sengih ni?"Adlina tiba-tiba muncul dipintu rumahnya.Kelihatan begitu penat.
"Waalaikumussalam.Takde pape just seronok je.Ko dari mana ni?tanya Lisa.
"Aku dari kedai tadi.Teman Amani shopping barang rumah dia sikit.Penatnya aku hari ini.Aku nak mandi then nak tido jap ek"jawab Adlina lalu menuju ke biliknya.

Lisa hanya melihat dari jauh Adlina berjalan menuju ke biliknya. "Tentu penat Lynn ni nak buat suprise party untuk aku.Sayang ko Lynn!!"Balas Lisa sendirian.

Tiba-tiba deringan lagu Bad Romance Lady Gaga berkumandang dari telefon bimbit Lisa. "Hello Lisa.Happy Birthday Lisa. Awal sangat ke saya wish?.Hehee...Nak ajak awak keluar makan malam ni tapi Lynn tak kasi.So saya call awal-awal laa nak wish kat awak ni."Suara Hisya, menyebabkan Lisa sedikit segan dan malu.Lebih-lebih lagi mengingatkan screen saver di laptopnya yang dibuat Hisyam."Ohh okay.Thanks Hisyam.Entahlaa Lynn tu apa laa dia nak buat malam ni kat saya ni.Anyway thanks! Nanti saya tuntut hadiah ek,"balas Lisa sopan. Masa terus berlalu dan berlalu."Okaylaa Hisyam got to go. Lynn dah panggil.Kitorang nak keluar.Bye!"

"Lama nye cakap ngan HIsyam tu. Dah jom siap. Kita gi makan. Laparlaa." Adlina yang dari tadi tidur sudah cantik bersiap untuk makan.
"Okay.Mana kawan-kawan lain?.Suprise ek?tanya Lisa manja.
"Apa suprise-suprise.Ni nak gi makan je laa.Dinner sayang oi.Lapar ni.Cepat siap."balas Adlina.
"Yelaa. Ingat ada special occasion untuk aku.Kalau camtu aku pakai sweater suda.Jom!" balas Lisa.

Mereka tiba di satu restoran yang agak selalu mereka kunjungi. Tanpa berlengah mereka terus memesan makanan pilihan masing-masing.

Tiba-tiba....

Happy Birthday to you! Happy Birthday to Lisa!
"Suara yang cukup dikenali tiba-tiba kedengaran menuju kearah mereka. Adlina menunjuk ke belakang.Lisa terus menoleh. Lisa terkejut. Matanya digosok-gosok takut-takut ini hanyalah mimpi dan ilusi nya. "Ko tak mimpi laa.Meh aku cubit."Adlina terus mencubit tangan Lisa yang kelihatan dalam kebingunan."Aduii.Aku tak mimpi ke ni?" Dilihatnya Faisal berjalan menuju ke arah mereka sambil membawa kek.Faisal semakin menghampiri mereka. Lisa semakin berdebar.

"Suprise!!" Adlina menjerit perlahan ke telinga Lisa.Lisa hanya membalas dengan senyuman. "Selamat hari jadi Lisa. Terkejut tak saya datang dari Rusia ni?"tegur Faisal sambil duduk disebelah Lisa.Lisa hanya tersenyum.Adlina terus menyambut Faisal dengan senyuman. Mereka berborak mesra."Bila awak sampai sini ni?"tanya Lisa."Pagi tadi.Lynn yang ambik saya pagi tadi.Semua ni pun rancangan Lynn. Dia yang menyedarkan saya.Dia yang menyuntik keberanian saya untuk berjumpa awak.Untuk menyatakan apa yang terpendam dalam hati saya ni."balas Faisal panjang lebar.Lisa hanya mendengar.Begitu juga Adlina.Lalu Faisal menghulurkan hadiah special untuk Lisa.Begitu juga Adlina.Mereka terus berborak mesra sambil ditemani gelak tawa masing-masing.

"Suka tak suprise aku ni Lisa?"tanya Adlina.
"The best birthday ever!"jawab Lisa ringkas.

TAMAT

1 comment: