Sunday, August 1, 2010

kisah darjah enam

kali ini bukan cerpen biasa-biasa,
bukan juga cerpen cinta,
tapi sekadar berkongsi cerita,
kisah dahulu kala,
tika diri baru mula mengenal dunia,
pakai tudung senget segala,
baju pulak comot takyah nak kata.

ini kisah 10 tahun dahulu,
ketika masih dibangku sekolah itu,
tapi ini bukan kisah kaki bangku,
tapi ini kisah aku,
aku yang tidak matang ketika itu.

kami berkawan baik,
dari darjah 4 hingga darjah 6,
dia presiden sayalah penolongnya,
dia pengawas saya pun pengawas juga,
pergi sekolah berbasikal sama-sama,
basikal dia cantik tapi basikal saya buruk saja,
tapi kami tetap berkawan baik juga,
saya suka singgah rumahnya,
sebab dapat minum air sirap juga biskut marie,
oohh bahagianya,
tapi yang indah hanya seketika,
harapkan hujan sampai ke petang rupanya terus banjir ditengahari.


ketika darjah 6 sesuatu terjadi,
tak ingat exactly apa yg terjadi,
tapi,
sejak hari itu lagi,
kami tidak bercakap lagi,
walaupun dia deskmate saya,
duduk sebelah menyebelah saja,
tapi kami tidak bertegur sapa,
memang salah saya,
tapi tidak tahu kenapa,
semua kawan-kawan tertanya-tanya,
kenapa saya tidak bercakap dengan dia,
saya sendiri tiada jawapannya.

pada hari jadi saya,
dia bagi hadiah kat saya,
dengan tidak tahu malunya,
saya tetap terima hadiahnya,
kalau tak silap saya,
dia bagi saya tempat letak pensil yang kayu,
dan hadiah itu masih saya simpan dengan selamatnya,
dan sehinggalah tamat sekolah rendah kami masih begitu,
tidak bercakap tidak bertegur sapa.

sehinggalah bertahun-tahun lamanya,
lalu saya beranikan diri saya,
untuk menghubunngi dirinya semula,
masa itu time tunggu result spm rasanya,
dub dab dub dab jantung saya berbunyi,
sambil tangan menekan nombor telefonnya,
dub dab dub dab,
saya memohon maaf,
dia juga memohon maaf,
tapi tanpa mengetahui punca segalanya,
selesai sudah semuanya,
tapi itulah kali terakhir saya menghubunginya,
walaupun tiada dendam dan tiada benci,
kami masih tidak bercakap,
tidak menghubungi sesama sendiri,
kalau jumpa kat kampung nanti,
saya pun tak pasti saya boleh bertegur dengannya ataupun saya lari...
hahahaha...

kepada yang berkenaan,saya mintak maaf atas kesilapan yang tidak matang itu dari saya.....peace!!!


7 comments:

  1. waaaa..ptot la denin reject jejaka plhan sy...rupenye msh mcari org lama yea??:P
    ku ingt my partner ni xde prasaan..rupe2 nye...hahaha

    ReplyDelete
  2. mmmmmm....agak mendalam maksud saudari lee ni...sape ye saudara ni?..mmmm...

    ReplyDelete
  3. ooo br ingat..ni kakli ek?...ceh...sape jejaka pilihan kakli yg direject?..pandai2 jh dio teh..
    ni cerita kwn baik laa...perempuan ye kawan2...adeihh..kn dh tulis kat atas tu..bkn kisah cinta..

    ReplyDelete
  4. t tau sapo ni...nin ajem cto ms t kecik dlu..best2..buat sndiri or ciplak then ubah?hee

    ReplyDelete
  5. hoho..mstilaa best..hehehe..ni cite betul laa..edit sket2 to make it more interesting...tq!

    ReplyDelete