Saturday, May 29, 2010

Kekasih gelapku 1

Apa yang harus aku lakukan

untuk membuat kau mencintaiku
segala upaya tlah kulakukan untukmu

Apa yang harus aku temukan
untuk membuat kau menyayangiku
inilah aku yang memilih kau untukku

Karna aku mencintaimu
dan hatiku hanya untukmu
tak akan menyerah
dan takkan berhenti mencintaimu

Ku berjuang dalam hidupku
untuk selalu memilikimu
seumur hidupku, setulus hatiku
hanya untukmu

Seumur hidupku, setulus hatiku
ooohhhh

Lirik-lirik lagu ‘Untuk Mencintaimu’ dendangan Seventeen begitu menusuk jiwa Lisa. Kalau tadi semua lagu-lagu yang keluar dari corong laptopnya didengar endah tak endah sambil menghadap buku Ophtalmology tapi pabila tiba-tiba lagu ini berkumandang, Lisa menjadi begitu asyik. Highlighter ditangan dilepaskannya. Belakangnya tersandar pada kerusi. Fokusnya pada tajuk Glaucoma hilang begitu sahaja. Senyuman diukir. Bibirnya bergerak-gerak mengikut sama alunan lagu ini.

“Ahh rindu laa plak pada Faisal ni. Napa laa Faisal ni macam tak bagi respon je kat aku,” getus hati Lisa. Bibirnya yang tadi terukir sanyuman manis tiba-tiba terpadam. “Hmm nak stalk fb die ahh jap.” Buku opthalmologynya ditutup. Hightlighter ditutup rapat dan disimpan. Lalu facebook website dibuka dan nama Mohd Faisal ditaip dan click!. “Ish..asyik-asyik pompuan ni yang ‘like’ status Faisal ni. Tension betul tengok minah ni.” Marah Lisa sendirian. Mana tidaknya lelaki idamannya sedang dalam zon bahaya. Setiap hari dibuka page Faisal mesti ada minah ini seakan-akan menjadi pesaing hebat Lisa. Tapi sayang. Lisa hanya menjadi pesaing dalam diam. Faisal hanyalah kekasih gelapnya.

Lisa termenung. Diingat-ingat semula semua kenangannya bersama Faisal. Lisa mengenali Faisal di MRSM Jasin. Tapi mereka berlainan kelas. Cumanya Faisal ini pelajar terbaik di maktab dulu. Namanya sering menjadi sebutan kerana kecemerlangan akademiknya. Selalu memenangi anugerah pengetua pada setiap peperiksaan semester. Dari situlah timbulnya minat Lisa terhadap Faisal. Dia kagum dengan Faisal. Dia teruja dengan Faisal. Dia jatuh cinta dengan Faisal. Dan Faisal lah yang menjadi idolanya untuk belajar bersungguh-sungguh supaya namnaya turut tercalon untuk anugerah pengetua.

“Rajin belajar Nampak. Rileklaa exam sem 3 lagi 2 bulan kot. Jom turun main volleyball petang ni,”ajak Adlina, rakan sekelas Lisa.

“Eh takpelaa. Nak study sket ni. Takde mood ah nak main volley. Sori tau Lynn,” balas Lisa lembut.

“Ko study nak dapat anugerah pengetua ke ni?. Nak suruh Faisal jatuh cinta ek,” gurau Adlina.

“Mestilaa…baru dia kenal aku sape.Hahaha,” balas Lisa. Diikuti gelak tawa mereka berdua.

Azan Maghrib mengejutkan Lisa dari lamunan cerita-cerita lamanya di zaman sekolah. Lisa kini berada jauh di Ireland dalam bidang perubatan. Faisal pula sedang menuntut dalam bidang kejuruteraan di Rusia. Walau jauh mereka terpisah namun Lisa sering menghubungi Faisal menerusi Yahoo Messenger.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

“Chat dengan sapa tu Lisa oii?”

“Dengan Faisal tau. Hahaha.Tiba-tiba dia buzz aku. Tak penah tau. Biasa-biasa aku je laa yang tak tahu malu duk buzz dia.”

“ Oo chat ngan kekasih gelap rupanya. Dia buzz ko ek?..Hahaha..taktik ko taknak buzz die seminggu menjadi. Tengok dia pulak yang rindu ni.”

“Hahaha. Tu laa. Tapi takdelaa rindu pun. Dia buzz aku pun sebab nak tanya pasal university kita ni. Adik dia pun dapat offer kat sini. Tu je.Hampa aku tau!!!”

“Takpe-takpe. Kalau ada jodoh ade laa tu ko ngn dia. Aku doakan hari-hari tau untuk ko.”

“Yelaa. Amin. Terima kasih banyak-banyak Lynn.”

15 minit kemudian

“Tiba-tiba teringat pulak masa kita pergi BTN tu kan. Yerlaa dah lama kita tak jumpa Faisal tup tup satu BTN plak. Sama-sama nak gi oversea pulak tu,”ujar Adlina memulakan perbualan. Lisa baru sahaja selesai chatting dengan Faisal. “Aah tak sangka aku. Tapi kat BTN laa aku paling bahagia!”jawab Lisa dengan riang. Kenangan di BTN 3 tahun lalu tiba-tiba terlukis difikiran Lisa.

Tanpa disangka-sangka kekasih gelapnya itu sama kumpulan dengannya. Hati Lisa berbunga-bunga. Seminggu program BTN yang bagi orang lain adalah satu penyeksaan tapi bagi Lisa ianya menjadi satu kenangan terindah buat Lisa. Mulai saat itu mereka mula menjadi rapat dan akrab. Apatah lagi selepas aktiviti ‘Jungle Trekking’.

“Saya harap kumpulan kita akan jadi yang terpantas sekali sampai ek. Semua pun fit kan. Jangan ada yang jatuh longkang ke pancit ke ape ek,” tegas ayat Faisal kepada ahli kumpulannya sebelum mereka memulakan perjalanan ‘jungle trekking’ itu. Sudah hamper satu jam berjalan, kelihatan Lisa sudah mula tercungap-cungap kepenatan. “Korang kita rehat ah jap. Aku tak larat laa,”jerit Lisa pada kawan-kawannya. Lisa pada ketika itu sudah agak terkebelakang ditinggalkan ahli kumpulan mereka. “Lisa kuat laa sikit. Takkan baru sejam dah pancit. Takyah rehat ek semua. Kita jalan je,” balas Faisal selaku ketua kumpulan. “Ei tak gentlemen langsung Faisal ni. Penat kott,”keluh Lisa. Tak semena-mena datang Lukman ke arah Lisa. “Meh saya tolong bawakkan beg ni. Beg ni cam berat.Tu yang awak cepat pancit.”Lukman menghulurkan tangannya untuk mengambil beg galas Lisa. Mereka berjalan beriringan. Pada masa yang sama kelihatan Faisal yang berada dihadapan seperti menjeling-jeling kearah Lisa. Mukanya berubah. Tanda iri hati sedikit terpapar pada iras wajahnya. “Uwekk! Sombong!,” jerit Lisa kea rah Faisal setiap kali Faisal memandang ke arahnya. Dijelirnya lidah sengaja untuk menyakitkan hati Faisal.

Hampir 2 jam berlalu. Selesai berehat beberapa minit, Faisal mula memberi arahan untuk memulakan perjalanan semula. Semua mula berdiri dan mengambil beg masing-masing untuk mula bergerak. Tiba-tiba sahaja Faisal datang ke arah Lisa dan mengambil beg galas yang berada disebelah Lisa lalu bergerak pergi mengetuai pergerakan kumpulan. “Woi Faisal! Apsal ko ambik beg galas aku. Aku lelaki laa. Larat kot nak bawak beg sendirik. Salah orang da!,” jeritan Lukman kearah Faisal disambut gelak tawa semua. “Ni laa beg saya. Lain kali tanya kalau nak tolong pun,” ucap Lisa lembut kea rah Faisal sambil menghulurkan beg galasnya.Tanpa dapat ditahan, Lisa turut tergelak. Faisal hanya mampu tersenyum. “Adeih, malu siot!,” keluh Faisal dalam hati.

Bersambung......

6 comments:

  1. senpai..mcm knl je lisa ni..hahahah..=)

    ReplyDelete
  2. wahhhh..best jgk cite ni denin..CEPATLA SAMBUNGGG!wakakaka

    ReplyDelete
  3. bes2!!!ske.. cepat la sambung... berbakat la !

    ReplyDelete
  4. yey deninnnnnn!!!!!!
    syg mu lasaasss
    aku kenal sape ADLINA!!!sgt kenal kot. smbung nin smbung....

    ReplyDelete
  5. denin ko ke lisa tuh???=p

    ReplyDelete
  6. ayoyo..semua cerpen dalam blog ini adalaha rekaan penulis semata-mata.harap maklum.

    ReplyDelete