Saturday, May 8, 2010

Cerpen: Ketika cinta berdegup

"Linda nak beli buku ape ni?Cepatlaa dah lapar ni," keluh Intan pada Linda. Tanpa menghiraukan Intan, Linda terus sibuk membelek-belek buku-buku yang rapi tersusun di rak. Sepertinya Linda buntu untuk memilih buku untuk dibeli. "Kau nak beli buku ape ni?.Untuk sapa?" tanya Intan. "Hilmi yang pesan ni. Dia nak buku untuk pengajian dia tu la. Tapi penat dah aku cari. Macam takde je." Jawab Linda sambil matanya terus sibuk mencari buku yang di pesan Hilmi. "Cari buku untuk boyfriend. Patutla semangat," balas Intan ringkas tapi penuh sindiran.

Hilmi dan Linda sudah lama berkawan. Mereka kenal sejak dari sekolah rendah lagi. Teman dari zaman hingusan sehinggalah sekarang.Masing-masing sudah dewasa.

Hilmi yang dulunya agak gempal sering menjadi ejekan Linda. "Hilmi gemuk. Hilmi gemuk." "Awak ni gemuk la Hilmi. Nanti takde orang pun nak kawin dengan awak. Hahahaha." Itulah antara ejekan-ejekan Linda pada Hilmi.

Tidak kurang juga Linda pada zaman sekolah. "Eleh saya gemuk pun tapi saya kemas. Takde laa pakai tudung macam penyu." "Linda hingus awak tu tolong laa lap. Eeeii." Hilmi tidak kurang juga sering mengejek Linda.

Tapi itu cerita lama. Itu cerita ketika zaman sekolah. Sekarang masing-masing sudah dewasa. Intan sedang menuntut di Universiti Malaya dalam bidang farmasi. Manakala Hilmi berada jauh di bumi salji di United Kingdom mengambil jurusan perubatan.

"Ko dah bagi jawapan belum kat Hilmi tu? Kesian dia dah setahun duk tunggu jawapan dari ko," tanya Intan memulakan perbualan sambil mulutnya sibuk mengunyah french fries McD setelah penat menunggu Linda membeli buku untuk Hilmi.
"Belum. Aku buntu la. Tiba-tiba je cakap pasal cinta. Geli laa jugak. Dah lama kawan tiba-tiba nak bercinta. Pelik tau tak! " Linda membalas dengan nada tinggi. "Memang laa pelik tapi lama-lama okay la tu," ringkas jawapan Intan. "Entahla dulu masa awal-awal dia bagitahu aku pasal cinta-cinta ni, sebulan kot aku tak bercakap dengan dia.Dia call je aku reject. Sebab aku rasa lain sangat. Rasa tak selesa macam dulu," cerita Linda panjang.
"Aku tahu tu. Tapi sekarang korang dah okay kan. Tu yang sanggup cari buku-buku tebal kat Pustaka Kamal tu pastu siap pos lagi untuk dia. Dah ada rasa sayang ke?" gurau Intan sambil mencuit tangan Linda.
"Takde sayang-sayang. Dah dia mintak tolong. Lagipun kat sana kan buku mahal. Kesian la dia. Nanti dia balik dia kene belanje aku.Bukan free tau!" balas Linda.
"Aku dengar sekarang dia dah kurus laa. Dah hensem kot Linda. Ko tak nak gak ke?" usik Intan.
"Hahaha...Hilmi nak kurus macam tak je. Entah laa Intan. Ak tak nak dia bukan sebab die gemuk.Tapi perasaan tu takde.Geli tau!!"
"Rindu pun takde?"
"Rindu tu adelaa.Sikit-sikit.Hehehe"
"Hahaha.Mungkin sebab ko dah lama tak jumpa dia kot. Nanti bila die balik tup tup ko jatuh cinta kat dia. Hahahaha"
"Hahaha. Mengarut jer. Dah laa. Jom balik. Aku nak pegi pejabat pos pulak nanti nak pos buku ni. Jom."
"Nak pos buku untuk buah hati."

Lalu mereka terus ketawa sambil melangkah keluar.

..........to be continued..........




No comments:

Post a Comment