Friday, April 1, 2011

Suka duka pegi epot.

Alhamdulillah selamat tiba di Lcct pada jam 11 pagi. Terima kasih yang tak terhingga pada ayah Zahidah yang sudi melayan kerenah kami. Yela. Kawan saya seorang lagi flightnya di KLIA, saya pula di LCCT. Nasib baik sanggup hantar. Walaupun kat dalam hati memang teramat segan dan silu tapi di dibibir dan gusiku tersenyum lebar. Tak perlu angkat beg besar-besar masuk komuter. Tak perlu bergilir-gilir angkat beg. Tak perlu risau beg kene curik kalau tinggal sebab nak angkut beg lain lagi. Tak perlu berebut-rebut dalam seat komuter. Tak perlu takut tersalah masuk koc lelaki dalam komuter tu. (Eh koc lelaki pun ade ke?) Alhamdulillahkan. Terima kasih pakcik dan makcik. Terima kasih Zahidah gak.

Scene sebelum kejadian.

"So esok ni cmne korang nak pegi epot?"tanya ayah Zahidah. Sambil drive. On the way nak balik rumah dari dinner.
"Em tu laa. Tak diskas lagi dengan Izz."jawab aku dengan sopan. Macam biasa.
"Kalau macam tu biar pakcik hantar je la. Nampak besar beg-beg kamu berdua ni,"balas pakcik.
" Eh eh tak payah pakcik. Maybe saya dengan Izz naik komuter pegi Nilai. Pastu naik cab pegi epot. Kan izz kan?" mintak sokongan Izz kat seat belakang.

Teettttt.Senyap.

"Susah ni. Takpe.Pakcik masuk office lambat esok. Pakcik hantar." balas ayah Zahidah.
"Segan la pakcik. Dah banyak menyusahkan sangat. Kitorang boleh je. Malam ni kemas-kemas beg. Tak berat pun. Kan Izz kan? Kita pegi naik komuter je kan?". Sengaja aku mohon sokongan dari Izz.Biar ayah Zahidah yakin dengan kesepatan kami.

Teetttt. Senyap.

"Biar pakcik je yang hantar denin. Pakcik boleh masuk ofis lambat esok." Emak Zahidah pula yang menyampuk.

Aku senyap. Sengaja bagi peluang kat Izz untuk respon.

Teettt. Senyap. Haram pun takda.

Suasana terus diam sehinggalah kami tiba di depan pagar rumah.

Aku hairan. Apsal minah ni senyap je. Kalau ye pun nak suh diorang hantar epot pun bajet-bajet la sikit. Cuba berlakon macam aku ni.Jangan tunjuk sangat. Aku memang hairan dengan minah ni.Kereta berhenti. Pintu dibuka. Lampu dalam kereta menyala.Terus pandang kat seat belakang. Patutlah takde jawapan. Dia pi lena kat belakang kot. Aku bukan main sopan santun dengan mak ayah Zahidah tak nak bagi diorang hantar epot esok tup tup tup makcik ni sedap-sedap je tido kat belakang.Patut laa takde sokongan dan sorakan dari belakang.

No comments:

Post a Comment