Monday, September 26, 2011

Aku dan Dia

Matanya jelas tertumpu pada Aku. Kelihatan begitu tekun. Tidak berkelip walau sesaat. Wajahnya serius. Tiada ukiran senyuman yang terpancar walau sedikit. Hanya kerutan didahi dapat Aku lihat.Sekali sekala bibirnya bergerak-gerak mengukir kata yang tidak jelas kedengaran. Aku berasa bangga. Walaupun kelihatan serius Aku tidak kisah. Walaupun tiada senyuman Aku tidak kisah. Yang penting mata dan fokusnya hanya pada Aku. Fikiranya juga pada Aku. Tapi adakah hatinya juga tertumpu pada Aku? Itu aku tidak pasti. Tapi malangnya ia tidak lama.

Lebih kurang 15 minit, matanya fokus tertumpu pada Aku. Kemudian tidak lagi.Hanya 15 minit. Kini tidak lagi. Matanya berpaling dari Aku. Fokusnya bukan pada Aku lagi. Aku terkilan. Sedih bukan kepalang. Hati Aku terguris. Sampainya hati mu!

Saat ini Dia pula menjadi pilihan. Matanya fokus pada Dia. Lebih fokus Aku rasa. Kali ini dengan senyuman. Sekali sekala kedengaran gelak tawanya. Aku hanya mampu menjeling dengan perasaan dengki. Matanya sungguh tekun meneliti Dia dari atas ke bawah. Aku hanya mampu menghitung waktu. Oh sudah hampir setengah jam. Nampaknya Dia lebih mendapat perhatian dari Aku. Nampaknya Dia lebih mampu membahagiakan. Ketika bersama Aku tiada gelak tawa. Hanya sunyi sepi. Tapi bila dengan Dia sebaliknya pula. Pedih hati Aku hanya mampu dipendamkan.

Setelah hampir 45 minit, barulah Aku ditatap kembali. Aku tersenyum dalam duka. Setiap baris pada Aku ditatap semula. Dengan bantuan highlighter kuning, isi-isi penting pada Aku di garis. Aku lega tuan Aku telah kembali padaku. Tidak lagi pada laptop disebelah mengadap Dia si Facebook. Walaupun tuan Aku kelihatan lebih gembira ketika bersama Dia tapi Aku akan pastikan Aku akan menjadi pilihan hatinya. Dan Aku tahu bila exam datang nanti, yang pasti Aku lah menjadi pilihan hatinya 24 jam.




p/s: Good Luck to my beloved seniors for the Final MBBS Professional Exam which start today. Do your best and make us proud.

Dan aku juga kene start study nih. Second IA pun dah tak sampai sebulan. Oh rajin kembalilah padaku! Study weiii!







No comments:

Post a Comment