Wednesday, October 5, 2011

Nasihat gedebang gedebung...

"Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul."

Ada kaitan ke tidak entah peribahasa kat atas tu dengan motif post aku kali ini. Orang kata bagi nasihat ni senang. Main cakap je. Guna vocal cord dengan bantuan pergerakan mandible sikit sambil tangan gerak-gerak. Muka kene serius dengan sedikit kerutan didahi dan pandangan mata yang tajam. Cukuplah syarat sebagai seorang pemberi nasihat yang sedang memberi nasihat.

"Kita ni kena laa gedebang...gedebung...kerana.. gedebang..gedebung..maka dengan itu..gedebang..gedebung...hatta..gedebang...gedebung.."

Contoh nasihat yang berkobar-kobar.

"Ko cakap senang ah. Bukan ko yang kena buat. Bukan ko yang kena hadapi semua ni."

Hahaha...setuju sangat. Bagi nasihat ni senang je. Yang penting ada pendahuluan, isi penting dan penutup.

Maka suatu hari yang hening, mak aku call dan meluahkan perasaan. Katanya dia risau kat adik aku. SPM dah dekat. Tapi asyik buat homework depan laptop je. Kerja facebook 24 jam. Korea 24 jam. Trial SPM pun dia kata cam susah. Maka risaulah mak aku dengan kerenah adik aku yang bajetnya soalan SPM nanti dia amek kat newsfeed facebook gamaknya.

"Apakah profile picture terbaru friend anda bernama Nor Alia Iberahim?"
a) gambar berpelukan bersama suami
b) gambar sorang-sorang sedang termenung
c) gambar jun sang
d) gambar tsaqeef.

Kan senang kalau soalan SPM camtu. Konfom boleh score!

Sebagai seorang kakak yang begitu berdedikasi dalam mendidik adik-adik ke jalan yang lurus, maka aku pun mula lah bagi nasihat ala-ala gedebang-gedebung nih.

"Ami kene study. SPM ni penting. Tersangat penting untuk future. Maka dengan itu gedebang gedebung...hatta...gedebang gedebung...walaubagaimanapun..gedebang gedebung.... Yang penting banyak berdoa selain berusaha." (ayat akhir kena ala-ala ustazah sket.)

Bukan main aku nasihat adik sendiri suh study. Suh start buat jadual untuk exam. Suh jangan mengadap facebook. Nasib baik aku duk jauh. Kalau tak kantoi dengan nasihat sendiri. Aku nih kalau sebulan nak exam mesti semangat buat jadual untuk study. Buat cantik-cantik. Buat untuk countdown siap. 2-3 hari pertama tu semangat laa ikut jadual. Lepas tu semuanya tinggal mimpi dan angan-angan. Adehhhhh!

Alhamdulillah. Mak aku kata dia dah start study. Mintak-mintak lah bertahan sampai nak SPM nanti.

Belajar rajin-rajin Ami. Rakyat Malaysia ni sume pandai-pandai dah. 10A SPM dah melambak-lambak dah sekarang. Jangan malas please. JUST stay focus for your exam. SPM is not everything but it is something which is sooooo important for your future. And as you know, banyakkan sembahyang hajat. Allah yang memberi rezeki dan Dia tahu yang terbaik untuk kita.

p/s: Pandanglah pada nasihat yang diberi. Bukan pada pemberi nasihat. Heeeee!

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete