Sunday, December 11, 2011

Tahajjud cinta 1

Cerpen ini tiada kaitan dengan Ustaz Shauki dan isteri-isterinya. Layan....




"Rasanya Sungai Nil dan Mesir itu jodoh. Kalau enggak ada Sungai Nil pasti enggak ada Mesir, enggak ada peradaban."
"Sungguh indah kalau kita bisa bertemu jodoh yang diberi tuhan dari langit."

Terngiang-ngiang ayat dari filem "Ketika cinta bertasbih." Apa lagi, tak sah kalau tak berangan bila lepas tengok filem-filem jiwang nih. Mulalah berangan dapat boyfriend camtula, camnila. Ah bahagia saja kalau dalam filem nih. Realiti takdenya macam ni. Terus aku tersedar dari terus tinggi ke awan sebab berangan. Memang parah penangan filem romantik ni. Memang pantang aku. Senyum sendiri tak pasal-pasal.

"Ni pehal senyum macam kerang busuk ni?" tanya Dila tiba-tiba buat aku terkejut dari lamunan. "Biasala. Berangan kahwin dengan hero cite ni la." Selamba aku menjawab. "Dah agak dah ko. Pantang tengok citer jiwang, ko yang lebih-lebih feeling. Wajib kawen dah ko ni Mustika." Terus tergelak aku mendengar ayat selamba Faradila, rakan sebilik sejati aku sejak dari tahun pertama lagi. Memang kawan memasak, kawan tidur, kawan study, kawan menangis dan macam-macam lagi.

Tiba-tiba tengah syok bergelak ketawa, ringtone Super Junior Sorry-sorry tiba-tiba berdering.

"Hello wak. Takde buat apa pun. Baru lepas tengok Ketika Cinta Bertasbih ni. Seronoknya dapat Khairul Azzam. Hehehe. Jangan jeles tau." "Amboi minat Azzam pulak. Saya ni nak letak mana? Saya pun hensem gak." "Awak hensem tapi Azzam ni comel. Janggut ciput dia comellll sangat." "Kalau camtu nanti saya pun nak simpan janggut la. Biar panjang macam Ustaz Azhar Idrus, nak?" "Eh tu panjang sangat tu wak.Takuuut!!" Terus perbualan kami diakhiri dengan gelak ketawa. "Ok laa awak. Take care. Saja call takut la dah sampai langit tak turun-turun syok berangan." "Hahah. Bye wak. Take care gak."

Dah habis borak dengan encik boyfrien, terus aku ajak Dila keluar makan. Lapar. Malam nanti nak kena sambung buat assignment. Bertimbun ni. Final year project tak start pikir lagi. Ahhh kacau mood bahagia betul laa .Okay. Malas fikir. "Jom Dila makan!"

.....................................................................................

Baru habis kelas. Dila tak ikut aku balik. Dia kata nak melepak minum kopi dengan kawan-kawan sekuliah. Aktiviti wajib kami bila habis kelas hari Jumaat. Tapi hari ini aku rasa malas. Malas nak melencong. Malas nak melepak. "Melepak ni budaya yang tak elok. Korang tak pernah buat karangan ke pasal keburukan budaya melepak zaman PMR dulu? Ada 6 perenggan dulu aku buat. Hahaha." Panjang aku bagi tazkirah kat mereka. Saja bagi alasan. "Eh ustazah. Bukan melepak tu aktiviti wajib ko ke?" Balas Dila. Aku tak ikut. Tak tahu kenapa. Tapi dari kat kelas tadi hati aku rasa tak sedap. Dalam kelas pun apa yang lecturer ajar pun tak berapa nak masuk. Perut terasa semacam. Hati pula berdegup luar biasa. Tanpa berlengah, terus saja aku membawa diri untuk pulang dan berehat dibilik.

Sampai kat bilik. Terus letak beg. Bukak tudung. Malas nak salin baju kurung, terus aku humban badan ke katil. Cuba melelapkan mata. Pusing kiri, pusing kanan. 15 minit berlalu. Tapi mata aku seakan sukar untuk lena. Mata aku terus segar. Kupandang siling. Melihat laju kipas berpusing. Pada masa yang sama, degupan jantung aku tetap sama. Kuat dan deras. Cuba menutup mata buat kali kedua. Namun masih hampa. Mataku tetap degil. Puas sudah aku menukar posisi tidur. Tapi masih sama. Aku masih gagal untuk tidur. Aku tetap tidak tenang. Masih berdebar. Tak sedap hati.

Tiba-tiba azan berkumandang. Azan asar. Terus aku bingkas bangun. "Mungkin lepas berwudhuk dan bersolat,jiwaku pasti lebih tenang." Pujuk diriku lantas berjalan untuk berwuduk dan menunaikan solat Asar.

Usai berdoa dan menekup tangan ke muka, tiba-tiba handphone aku berdering.

"Hello angah. Abah ni. Tadi ibu tiba-tiba jatuh dan pengsan. Sekarang kat hospital. Doktor kata heart attack." Laju sahaja bait-bait kata abah keluar dari corong telefon bimbitku. Aku terkejut bukan kepalang. Patutlah hati aku dari tadi rasa semacam. Allahuakbar. Aku terkejut dengan berita dari abah. "Camna boleh jatuh ni? Jadi sekarang ibu camna? Okay tak? Kat hospital mana?" Bertubi-tubi soalan aku tanyakan tanpa sedar. "Ibu okay. Tapi masih dalam ICU. Nanti balik dengan abang long. Abah dah suruh Abang long pegi amek angah kat UKM tu pastu terus direct balik kampung.

Bersambung.....

1 comment: