Saturday, January 28, 2012

Tahajjud cinta 3

"Cik Mustika! Nak dengar gosip best tak?" Tiba-tiba saja Dila membuka mulutnya. Dari suasana tenang khusyuk study, kini aku mula berpaling ke arahnya. "Gosip apa Dila? Ada orang masuk meminang ko ke?" Terus saja aku menyambung pertanyaan Dila. Terbatuk Dila mendengar kata-kata aku. Matanya menjadi bulat. "Camna ko tahu ni? Ahhh tak suprise dah gosip aku ni." Balas Dila. "Eh betul ke? Serius? Bestnya. Tiba-tiba orang masuk meminang. Macam dalam tv je. Tipulaa!" Cepat aku menjawab. "Serius la nih. Mak aku call semalam. Tapi takde la meminang. Merisik-risik je. Macho tak aku?" Panjang Dila bercerita sambil tersengih-sengih. Dari sibuk study kini aku sibuk mendengar cerita merisik Dila. Diselangi pula dengan gelak tawa kami berdua. Memang riuh malam tu.

Bahagia betul Dila. Dila pernah bagitau aku yang dia taknak bercinta. Taknak couple. Bagus betul kawan aku sorang ni. Pada Dila, yang penting banyakkan berdoa. Jodoh pasti ada untuk semua. Allah jadikan manusia berpasang-pasangan. Pastu lagi satu, Dila ni berangan nak kahwin dengan ustaz. "Jangan impikan lelaki semulia Saidina Ali jikalau akhlak tidak sehebat Saidatina Fatimah." Kata-kata agung ini terpampang besar kat meja study Dila. Sampai aku pun dah hafal. Akhirnya doa Dila makbul. Tapi mengikut cerita Dila, lelaki yang merisiknya bukanlah seorang ustaz. Tapi jurutera sepertinya. Tapi alim katanya. Anak imam. Kawan baik ayahnya. Lagi untung. Ustaz profesional. Ustaz berhelmet putih!

"Habis ko setuju dah ke ni? Bila diorang nak masuk meminang?" Macam-macam soalan aku tanya kat Dila. "Eh tak bagi jawapan lagi. Kena sembahyang istikharah dulu. Mintak petunjuk betul ke dia jodoh aku. Nikah kahwin ni menda penting. Abah aku suh buat istikharah dulu."

.....................................................................................

Perihal aku dengan Fahri cuba aku lupakan. Nasib baik kesibukan dengan final exam membantu aku untuk cuba melupakan segala kekusutan kisah cinta kami. Tapi tipulah kalau aku katakan ia tidak mengganngu aku. Aku gagal untuk fokus dalam 2-3 hari yang pertama. Buka saja buku untuk belajar, tak pasal-pasal air mata ini jatuh tanpa dipinta. Segala kiraan dan formula dalam buku seakan kabur tapi hanya kisah cinta bahagia kami yang terpampang jelas di setiap helaian buku teks. Siapa yang tak merana kan? Semuanya akan berakhir. Stress kalau fikir. Mungkin kalau 'break' lagi baik? Mungkin dia bukan jodoh aku? Dia bukan yang terbaik untuk aku?

Tiba-tiba.
Panggggg!!
Gelas di meja jatuh ke lantai. Habis pecah. Air kopi tumpah menyaluti kaca-kaca yang berderai. Dek kerana tinggi ke langit lamunan aku, lengan aku terlanggar cawan kaca lalu jatuh. Tersentak aku.

"Salam awak. Sihat? Awak ada fikir tak pasal kita?" Fahri memulakan bicara. "Saya rasa yang terbaik buat masa kini adalah kita tutup dulu kisah kita. Kita fokus apa yang sedang kita lakukan. Tak bermakna saya tidak sayangkan awak. Awak tetap dalam hati saya hingga kini. We just need a break, I guess." Fahri meneruskan kata-katanya. Panggg!! Bagaikan sekali lagi gelas kaca jatuh ke lantai. Tersentak aku. Tapi aku dapat rasakan sukar juga bagi Fahri memulakan bicara. Ada getar pada suaranya. Mungkin ini yang terbaik untuk kami buat masa ini.

Hampir setengah jam juga. Habis saja perbualan kami, terus aku meluru ke arah Dila dan memeluknya. Aku menangis.

BERSAMBUNG...

1 comment: