Sunday, October 31, 2010

aku sebuah facebook



Pada suatu hari sewaktu aku sedang berehat-rehat di alam maya, tiba-tiba datanglah seorang budak perempuan. Terdengar-dengar panggilan Husna. Aku mengagak Husna lah namanya. Mukanya kelihatan berkerut. Matanya tekun melihat ke paparen skrin.Ye, matanya tajam memandang aku. Homepage facebook. Tapi aku belum offcially milik Husna lagi. Dia masih teragak-agak mahu sign up atau tidak. Aku tidak kisah. Sudah berjuta-juta sahabat-sahabat aku telah di sign up oleh pelbagai rakyat dunia tidak kire peringkat umur termasuk extreme age group seperti golongan pediatric mahupun gediatric.

Ya, kami sangat berguna pada mereka. Golongan muda-mudi menggunakan kami sebagai medium untuk meng'stalk' kekasih hati atau kekasih orang lain. Inilah kerja tuan aku dulu. Hafiz namanya. Setiap hari setelah pulang dari kolej perkara pertama ketika menjejak kan kaki ke rumah bukanlah seluarnya yg dibuka atau meminum air tetapi terus menekan punat 'On' pada laptop dan terus menggunakan aku. Scroll down news feed sampailah news feed yang semalam. Habis sesi pertama, sesi kedua bermula. Akan dibuka page Nama Saya Aziah. Aku mengagak itu lah kekasih hatinya. Tapi rupanya pendapat ku jauh meleset. Aziah adalah seniornya semasa di sekolah. Hafiz sangat menyukai Aziah tapi hanya mampu membaca komen-komen bahagia Aziah dan kekasihnya.

Status: Tgh bersiap nk dating ngn dia. Auwwww!!
Comment: Linda: Waaa bestnye. Nak ittuuuuttt..
Ira: Dating sokmo deh.
Hisyam: B pun tgh siap ni. Tak sabar nak jumpe.
Zula: Astaghfirullah....

Idham hanya mampu memandang dari jauh. Oh bukan memandang tapi meng'stalk'. Hari-hari itulah rutin hariannya. Buku dibuka tapi laptop tetap di sebelah. Aku kira matanya lebih banyak memandang ke arah aku berbanding ke arah buku teksnya. "Period of facebook is double the period of book."

Golongan ibu bapa pula mengsign up facebook sebagai komunikase dengan anak-anak.Lebih-lebih lagi kalau anak-anak jauh di mata. Tapi tidakkah itu menyusahkan golongan muda-mudi untuk melakukan aktiviti muda-mudinya?Adakah golongan ibu-bapa perlu di restrictkan penggunaannya?

News feed: Bazilah is now in a relationship with Izwan Cullen.
Comment: Ira: Weiii congrate2...semoga berbahagia.
Ninot: Senyap2 ek korang..congrate!!
Mak bazilah: Aik last week ngan Nazerul Jacob. Ni ngn Izwan Cullen plak. Blaja ke keje cari kapel ni?..Anak aku!!


Husna masih pada posisi yang sama. Tidak berganjak. Jari-jarinya aktif menekan-nekan mouse. Tapi tanpa tujuan.Kerutan di dahinya tetap sama. Pipinya juga sama.Ingin sahaja aku menjerit agak dia tidak 'sign up' aku. Aku tidak mahu tuan aku ini menjadi salah seorang pengguna kami untuk terus lalai. Tapi bukan semua golongan kami yang tak baik. Kami ada juga kebaikannya. Sebagai medan perbincangan, boleh post jadual kelas, senang buat pengumuman, senang juga mengetahui gosip-gosip terbaru. Oppss!!!

"Ko sorang je takde facebook. Ape daa!!"
"Tolonglaa buat facebook kak. Susah kalau nak inform pape."
"Ketinggalan zaman betul.Facebook pun tada ka?Aiyaa!"

"Aaaaaaaahhhh. Fine! Aku buat facebook!" Aku terkejut. Hampir melatah aku dibuatnya. Rupanya Husna yang menjerit. Bantal sebagai alas duduknya dibetulkan. Posisinya dibetulkan. Semakin tekun dan nekad. Tanpa segan silu tangannya aktif menaip-naip. "Sign up for new member." Butang itu di clicknya. Aku mendapat tuan baru. "Selamat membuang masa. Akan ku temani tuan ku ini dikala dia malas belajar."Bisikku perlahan ke telinganya.

Dalam hatiku sedikit gembira kerana mendapat tuan baru. Tapi fikiranku tiba-tiba terkenangkan kawan-kawan species lain seperti kasut dan pen. Mereka awalnya gembira mendapat tuan baru. Tapi lama kelamaan apabila mereka semakin tua mereka sering dilupakan tuannya. Hinggalah akhirnya tong sampah menjadi kubur terakhir kisah. Tapi hati kecilku berbisik "Eh eh aku ni bukan sebatang pen atau sepasang kasut kulit tapi aku adalah sebuah facebook.Nasib baik!"

Sekian.

P/s: Semua watak adalah rekaan semata-mata. Tiada kene mengena pada yang hidup juga yang sudah meninggal dunia. Tiada juga kene mengena pada yang dok kat shriram, raghuram mahupun enclave. Kalau ada itu hanyalah kebetulan semata-mata.Hehehee...

No comments:

Post a Comment