Wednesday, November 24, 2010

Kau doktor jiwaku 2




Dua bulan kemudian.

Kehidupan mereka berdua berjalan seperti biasa. Amin sibuk dengan kerjanya manakala Azura sibuk dengan urusan pelajarannya. Maklumlah sudah pelajar tahun akhir. Azura begitu sibuk di hospital. Setiap pesakit cuba didekati dan diselami sebaik mungkin.

"Sebagai seorang pelajar perubatan, ilmu kamu bukan dari kami dan bukan juga dari buku-buku teks. Tapi sumber terbaik adalah para pesakit. Belajarlah dari mereka dan hormatilah mereka."

Kata-kata Doktor Harlina begitu segar dalam ingatannya dan menjadi pegangannya kini. Setiap pesakit yang diberikan padanya oleh doktor akan cuba dipelajari sebaik mungkin. Patient history diambil dengan tekun dan teliti. Fail pesakit juga dijadikan sumber Azura.

.....................................................................................

"Saya akan ke Brunei selama seminggu atas urusan kerja. Jaga diri." Tiba-tiba SMS diterima dari Amin. Walaupun hubungan istimewa mereka sudah terputus namun Amin masih tetap menghubungi Azura.
"Ya Allah perlukah lagi dia menghubungi aku?.Aku tidak mahu menyimpan harapan lagi.Kuatkan hati aku!" Bisik hati kecil Azura. Azura seakan-akan ingin cuba melupakan Amin. Dia tidak sanggup kecewa lagi. Hatinya pedih. Setiap kali SMS Amin diterima, perasaannya terus menjadi sebak.Cinta hatinya tidak kesampaian tanpa diketahui sebabnya. Amin tidak pernah memberitahu hal yang sebenar. Setiap kali ditanya dulu jawapan Amin ringkas, "Tidak mendapat restu ibu." "Apalah salah aku? Apa kurangnya aku?"keluh Azura setiap kali mengenangkan perkara ini. Tapi dia hanya mampu berserah pada yang lebih berkuasa.

Bukan tiada yang cuba menghampirinya.Cuma hatinya yang menghalang. Hatinya seakan-akan tertutup rapat. Ibunya pernah menelefon bertanyakan status dirinya. Katanya anak kawan baiknya, Imran ada bertanyakan perihalnya. Ingin merisik dan masuk meminang.

"Kalau Azu masih tiada siapa-siapa bolehlah mak bagitahu Mak cik Lina suruh masuk meminang. Mak berkenan je dengan si Imran tu."
"Janganlah diam macam ni. Habis belajar bulan 6 ni kalau Azu masih solo emak akan terima je peminangan Makcik Lina tau."

Tapi Azura hanya berdiam diri. Sepatah jawapan tidak diberikan pada ibunya setiap kali perihal perkahwinan dibangkitkan. Azura tidak mampu memberi jawapan. Biarlah ia masih menjadi tanda tanya. Seperti dia menjadi tanda tanya akan cintanya pada Amin.


....................................................................................

Dua hari setelah Amin ke Brunei, ibunya jatuh sakit. Stroke. Ibunya dihantar ke hospital. Ibunya mengalami hemiparesis. Lumpuh separa badan. Terkejut Amin mendengar berita ini dari kakaknya. Hendak balik tapi kerja belum selesai di Brunei. Lega sedikit bila mendengarkan keadaan ibunya stabil. Setiap hari dia pasti menghubungi ibunya itu untuk bertanya khabar.

"Ibu okay dah sikit. Doktor kat sini bagus-bagus. Muda-muda lagi tapi pandai layan orang tua. Ada seorang doktor ni baik sangat.Dia banyak tolong ibu. Dia banyak menjaga ibu sepanjang ibu kat sini. Diajarnya ibu cara-cara sembahyang dengan keadaan ibu yang macam ni.Ibu berasa senang berbual dengannya."

Panjang cerita ibunya. Setiap kali dihubungi pasti cerita doktornya itulah yang paling banyak diceritakan. Sudah 4 hari ibunya di hospital. Dan macam-macamlah perihal doktornya itu diceritakan.

"Kirim salam Min kat doktor tu ek.Min tak sabar nak balik nak jumpa mak."

....................................................................................

Setelah 7 hari di Brunei, Amin tiba di KLIA. Cepat-cepat dia terus ke Hospital Bangi untuk menemui ibunya. Perasaan rindu dan risau bercampur-baur. Tibanya di kawasan hospital, langkahannya semakin laju menuju ke arah wad ibunya.

"Terima kasih doktor. Doktor ni sangat baik.Muda-muda tapi dah jadi doktor."
"Eh makcik ni. Saya sebenarnya bukan doktor pun lagi. Saya masih belajar. Ni tahun akhir saya."
"Ohh begitu. Tapi awak ni rajin.Pastu pandai layan orang tua."
"Hmm makcik ni puji saya lebih-lebih ni."

Tiba-tiba.
"Assalamualaikum mak!!"
Amin terus meluru ke arah maknya dan terus memeluk maknya.
"Waalakummussalam. Amin dah sampai?Ni mari mak kenalkan dengan doktor mak ni."
"Kenalkan doktor, anak saya Amin.

Amin berpaling ke arah doktor yang diceritakan maknya. Amin terkejut.
"Azu!"
"Amin? Ni emak awak?"
"Aah". Amin tersenyum. Amin menyambung lagi, "Emak, ni lah Azura yang Amin ceritakan dulu. Yang menjadi cinta hati Amin."

Emaknya mengalirkan air mata. Tidak sangka pilihan hati anak lelaki tunggalnya adalah pilihan yang terbaik.Ya,dia seorang doktor.Tapi bukan doktor biasa. Beliau tidak sedar selama ini. Tidak cuba mengenali permaisuri hati anaknya. Hanya karier Azura yang dijadikan ukuran. Hanya kerana sebuah stetoskop emaknya menghakimi hati Azura. Emaknya terus menarik tangan Azura dan memeluk Azura. Azura juga menitiskan air mata. Emaknya sedar akan kesilapan dirinya.

"Mungkin kesibukan Azura dan Amin nanti akan menjadikan cinta dan rindu kami lebih kuat dan teguh mak. Insyaallah." Bisik Amin pada ibunya. Ibunya hanya tersenyum gembira.

"Alhamdulillah ya Allah kerna kau permudahkan jalan bagi ku." Bisik hati kecil Azura tanda syukur.

"Kan saya dah kata awak doktor jiwa saya!" Bisik Amin lembut ke telinga Azura. Azura tersipu-sipu malu dihadapan bakal ibu mertuanya.

TAMMAT.

11 comments:

  1. auw, so sweet.. jgnlah tamat di sini. emm, nak lagi? hehee (peminat misteri yg gemar m'baca)

    ReplyDelete
  2. tammattttttttttttttt..haha..okay,next!nk cerita bru lg..wahaha

    ReplyDelete
  3. cerita laa pasal doktor ENT yg garang

    ReplyDelete
  4. komen 1: tajuk tak puitisla..kau doktor jiwaku..supposed to be kau doktor hatiku..more soft and direct to heart

    komen 2 : kat bangi as far as i concern takdop spital bangi kot. biasanya org admit ke kajang or putrajaya or serdang..hehe

    komen 3 : kurang klimaks..we want abit more klimaks.

    komen 4 : anyway still it s a gud love story..i still like it anyway..nt becoz of the story but becoz u wrote it..i love anything that come from u..coz ur somhow so gud in ths..dnt know from whose genes??haha

    ReplyDelete
  5. hila:''pergh denin ni....nampak je xlayan cintan cintun tp dalam hati ade taman''

    hua3.....denin...more romantik for d next story...ok???>,<

    hehe....good job..

    ReplyDelete
  6. komen k.long xbleh blah...hahahahah..
    dis is my komen plak: w/pun penggunaan bahasa kurg puitis,jalan crita trlalu mudah tnpa ada unsur klimaks,tema dan persoalan juga kurang dikembangkan,tp pe pun coz the author is you,so,i loike it very much..
    its grant!!!(kate org irish)
    hahahahaha...

    ReplyDelete
  7. perghhh....denin!!!

    ReplyDelete
  8. best2..haha..so sweet..auww!!...x kusangka ad taman bunga di hatimu denin..haha..pasni, tulis la cerita cinta yg sempoi2 pulak eh..yg ad dialog ala2 cool n sempoi gitu ..haha..ak nk baca neh..

    ReplyDelete