Sunday, November 21, 2010

Kau doktor jiwaku...



"Mak tak berapa berkenan laa ngan pilihan ko ni Min. Dia doktor. Dah laa perempuan. Nanti sebok. Oncall sane oncall sini.Sape nak jaga makan minum ko nanti?Sape nak jaga anak-anak ko nanti?Mak tak nak jadi macam pak usu ko tu. Dah bercerai-berai sebab dua-dua busy."

"Orang laki kalau jadi doktor saham tinggi. Tapi kalau orang perempuan jadi doktor ni saham jatuh sikit. Dia kena kahwin sama-sama doktor je. Baru sama-sama faham."

"Ko sekarang keje balik petang.Kadang-kadang sampai malam. Dia pulak kadang-kadang kene oncall keje malam. Camne laa keluarga ko nanti? Dua hari tak jumpa tu macam boleh jadi je.Mak risau tau!"

Tiba-tiba berdengung telinga Amin teringatkan leteran maknya bila saja nama Azura, pilihan hatinya sejak dari sekolah disebut di hadapan maknya.Pantang nama Azura, pantang pasal kahwin mesti benda sama yang dibebelkan maknya. Silapnya hanya satu. Azura pelajar perubatan. Bakal doktor.Itulah yang diungkitkan maknya.Silapnya lagi satu adalah pak usunya baru sahaja bercerai. Pak usu dan mak usunya dua-dua doktor. Sudah 4 tahun berkahwin dan dikurniakan seorang cahaya mata. Aku pun tidak tahu mana silapnya. Mungkin tiada jodoh. Sudah ketentuan Illahi. Kenapa karier doktor yang dipersalahkan? Entah apa salahnya kalau orang perempuan jadi doktor. Situasi Pak Usunya dijadikan ukuran tentang kehidupan masa depannya. Kehidupan rumah tangganya. Amin bingung. Terasa pedih hatinya. Oleh sebab itulah niat hatinya untuk menyunting Azura sebagai permaisuri hati belum kesampaian. Restu ibu masih terbuai-buai di awanan. "Ahhh aku bingung! Jodoh pertemuan kan ketentuan tuhan. Napa sukarnya untuk mak aku mengerti?" bisik hati kecil Amin.

.....................................................................................

Amin baru sahaja graduate dari Universiti Teknologi Petronas jurusan Kejuruteraan Mekanikal. Alhamdullilah dia telah pun diterima bekerja di salah sebuah syarikat swasta di ibu negara. Manakala Azura pula adalah pelajar perubatan tahun akhir di Universiti Kebangsaan Malaysia. Sekarang Azura sedang menjalani latihan perubatan di Hospital UKM Bangi. Amin dan Azura adalah teman sejak dari sekolah menengah. Mereka sama-sama ke MRSM. Bibit-bibit percintaan bermula ketika masing-masing melangkah ke menara gading.

..................................................................................

"Awak saya tak mampu berbuat apa-apa.Hubungan kita yang kita bina terpaksa kita henti buat seketika.Kita tak mendapat restu ibu saya. Saya harap awak sudi maafkan saya."
"Hmm pedih hati saya mendengarkan ini.Kalau awak jodoh saya, akan saya terus berdoa agar awak kekal milik saya. Kalau awak bukan jodoh saya, doakan saya tabah dan redha dengan ketentuan ini."
"Marilah kita berserah. Doakan semoga dilembutkan hati ibu saya."
"Insyaallah."

Dari jauh kulihat air mata Azura gugur satu persatu menyentuh pipinya yang putih. Sesekali cuba diselindung kesedihan hati dengan secebis senyuman menampakkan lesung pipit. Amin hanya memandang. Dia tidak mampu berbuat apa-apa. Dia sayangkan Azura. Tapi dia lebih sayangkan ibunya. Hanya yang termampu adalah sekalung doa agar dilembutkan hati ibunya. "Ya Allah bantulah aku. Kalaulah Azura itu terbaik bagiku maka kau tunjukkanlah jalan bagiku." Doaku sayu.Tanpa kusedar, air mata lelaki ku gugur jua.

.....................................................................................

Bersambung...

6 comments:

  1. waaahhh..best2..smbg cpt2 ye..=)

    ReplyDelete
  2. oh bayi! sedihnyo,lebih kurang kisah ak. (w'pun lgsg xdop kaitan)cpt2 nok episod ke-2 - mijah pemuja rahsia.

    ReplyDelete
  3. x sabar nak tggu sambungannyer........ =)

    ReplyDelete
  4. alaaaa...nape komen kt sblom ni xkuar pon?smbungla cite ni cpt2..hehe;p

    ReplyDelete
  5. ala deningggg cter ni sedyhh..ish kcian nye kita..lol

    ReplyDelete
  6. ececeh..am i getting another ank sedara soon?

    ReplyDelete